خصوصیات لباس جوشکاری

خصوصیات لباس جوشکاری

جوشکاری از جمله کارهای پر خطر است که باید حتما در انجام دادن این کار تمام نکات ایمنی را به صورت دقیق و جدی رعایت کرد که باعث آسیب رساندن به خود و دیگران نشویم.نور ساطع شده و قطره های مذاب آهن و آرگون هنگام جوشکاری برای چشم و پوست صورت و بدنمیتواند بسیار آسیب زننده باشدبرای همین در کنار کلاه و دستکش جوشکاری باید حتما از لباسکار مخصوص جوشکاری استفاده کرد.لباس کار جوشکاری باید نسبت به بقیه لباس کارها ضخیم تر باشد و معمولا از جنس جین و کتان با کیفیت بالا دوخته میشود. نوع مدل لباسکار جوشکاری باید یکسره باشد چون در حین جوشکاری تمام اعضای بدن احتمال آسیب دیدن دارد لباسکار یکسره، راحت قابل استفاده است و در حین کار باعث اذیت شدن فرد نمیشود.نوع خاصی از جوشکاری به نام جوشکاری آرگون وجود دارد که نیازمند به لباسکار بخصوصی می باشد که در آن باید شکل لباسکار یکسره طراحی شود و رنگ آن حتما فقط قرمز باشد این لباسکار از جنس کتان با مقاوت بسیار بالا دوخته میشود.

تمامی مدل های لباسکار جوشکاری صنایع پوشاک لباسکار خادم با رعایت تمام نکات ایمنی و استاندارد ها دوخته و تهیه شده است که فرد بتواند با خیالی آسوده و راحت در انجام فعالیت جوشکاری از آن استفاده کند و از آسیب های احتمالی این کار دور بماند.نوع جنس استفاده شده در این لباسها صد در صد کتان میباشد تا در مقابل سوختگی و حرارت مقاومت بالایی داشته باشند.

انواع گوشی صداگیر و کاربرد آنها

انواع گوشی صداگیر و کاربرد آنها

یکی از تجهیزات مورد استفاده برای بالا بردن سطح ایمنی، گوشی ایمنی صداگیر است.

بالا بودن صداها و زیاد بودن اصوات در محیط های صنعتی باعث آسیب رسانی به گوش شما می شود.

همواره با داشتن یکی از انواع گوشی های ایمنی میتوان سلامت گوش و شنوایی خود را تضمین کرد.

گوشی ایمنی به عنوان مانعی در برابر صدا عمل می کند و میزان صوت را کم میکند.

انواع گوشی ایمنی به شرح زیر است :

گوشی صداگیر ایر پلاگ

ایرپلاگ کامل در گوش میرود، حجم کمی دارد، ارزان است و جنس آن از فایبر گلاس است خاصیت یکبار مصرف دارد و قابلیت شکل پذیری آسان و بالایی دارد. ماده سازنده آن سیلیکون مرغوب است.
از معایب و مزایا گوشی ایر پلاگ به این نکته اشاره می شود که در فصل گرما قابل استفاده است ولی برای گوشهای بیمار و عفونی مضر است.

گوشی صداگیر ایرماف
قابل استفاده در صنایع بزرگ، دارای خصوصیاتی بهتر و با قیمت بالاتری نسبت به ایرپلاگ ولی نقش حفاظتی بیشتر است.

این نوع از گوشی به دو صورت هدفونی و رو کلاهی موجود است، و بر روی گوش قرار میگیرد، گوشی های ایرماف گوش را به طور کامل محافظت میکند و بر خلاف گوشی های ایرپلاگ مناسب برای افرادی است که از بیماریهای گوش رنج میبرند و همچنین در فصل سرد بسیار استفاده میشود زیرا بخاطر حاشیه نرمی که دارد گوش را در برابر سرما محافظت میکند.

از مهمترین خصوصیات این نوع گوشی میتوان به این نکته اشاره کرد که میزان صدا را برای تمامی افراد به یک اندازه کم میکند و هوشیاری افراد را در هنگام کار کردن پایین نمی آورد.

در خرید لباس کار به چه نکاتی باید دقت شود

در خرید لباس کار به چه نکاتی باید دقت شود

لباسکار جز مهمترین و اساسی ترین وسایل مورد نیاز به منظور بالا بردن درصد ایمنی و معرفی مشاغل مورد نظر است. در خرید لباسکار نه تنها باید به طرح و جنس پارچه توجه کرد، بلکه نوع و محکمی دوخت لباس نیز بسیار مهم است.
برای طراحی یک لباسکار مناسب باید به مدل و رنگ سازمانی و ترکیب رنگ استفاده شده در آن دقت کرد چون نه تنها باعث راحتی در حین استفاده از آن میشود بلکه باعث بالا بردن روحیه نیروی کار و زیبا شدن محیط کار میشود همچنین یک لباسکار باید استاندارد الگویی داشته باشد که فرد زمان استفاده احساس ناراحتی نکند چون همین خود باعث پایین آمدن انرژی فرد و در نتیجه کم شدن بهره وری آن میشود.

در دوخت لباسکار باید از نخ های ضخیم و چند لایه و دستگاه دوخت صنعتی استفاده شود که مقاومت و ماندگاری لباسکار را بالا می برد متریال مورد استفاده شده در لباسکار باید متریال مرغوب باشند که در زمان استفاده لباسکار به سرعت خراب یا آسیب نبینند جنس پارچه مورد استفاده در لباسکار بر اساس نوع مشاغل و محیط کار متفاوت است اما باید به طور کلی برخی ویژگی ها از قبیل ثبات رنگ و بدون آب رفت بودن و همچنین بالا بودن وزن پارچه که نشانه کیفیت و استحکام پارچه است، توجه کرد.

صنایع پوشاک لباسکار خادم با نیروی مجرب در طراحی و دوخت و با استفاده از بروزترین تکنولوژی ها توانی این را دارد که باکیفیت ترین لباس کار های مختلف و متنوع را برای صنوف مختلف تولید و عرضه کند.

دستکش های عایق برق

دستکش های عایق برق

دستکش های ایمنی با توجه به سطح محافظت در برابر ولتاژ ، نوع عملیات و درصد ریسک دستگاه های مورد استفاده در طبقه بندی های مختلف قرار میگیرند که این طبقه بندی ها شامل:
1. دستکش عایق فشار ضعیف
این دستکش ها دست ها را تا میانه ساعد به صورت عایق می پوشانند.
2. دستکش عایق فشار متوسط
از لحاظ مقدارخطر و ریسک الکتریکی در مدارهای 20 کیلو ولت، ویژگی های خاصی را دارا هستند.

فاکتور های اساسی و قابل توجه در انتخاب دستکش:
- نوع ماده شیمیایی
- نوع تماس
-مدت تماس
- مقدار مساحت مورد نیاز جهت
- حفاظت دهی در مقابل حرارت
- مقدار مورد نیاز جهت مقاومت در برابر سایش
- سایز
دستکش عایق برق:
دستکش های عایق برق حتما باید از جنس الاستومر مصنوعی یا pvc باشد.

انواع دستکش های عایق برق بر اساس جنس ساختار آن ها:
1) دستکش های چرمی یا برزنتی: از جنس تور فلزی هستند که با مقاومت بالایی ساخته شده اند. می توان از این جنس دستکش(چرم یا برزنت) به عنوان فراهم آورنده حفاظت مورد نیاز در برابر آسیب ها و همچنین گرما نام برد.
در ادامه باید اضافه کرد که دستکش های چرمی در برابر جرقه ها، شی های بسیار داغ ( در دماهای بالا )، تراش خورده و تیز حفاظت کننده است.
2) دستکش های آلومینیومی: کار حفاظت را در برابر گرما به صورت عایق به عهده میگیرد و بازتاب را تامین می کند.
3) دستکش های الیاف پارامید: در برابر گرما و سرما را به محافظت خوبی دارد ومقابل بریده و سابیده شدن بادوام هستند و مقاومت خوبی دارند.

بطورکلی برای استفاده از دستکش های لاستیکی باید در نظر گرفت که متناسب با ولتاژ مدار باشد.
برای در امان ماندن از آسیب و حادثه بهتر است دستکش های چرمی و دستکش های لاستیکی باهم پوشیده شوند.
انجام تست دمش قبل از شروع به کار برای اطمینان از سلامت دستکش ها ضروری است.

خصوصیات کلی در رابطه با دستکش های لاستیکی توسط استاندارد های جهانی تعریف شده است :
فاکتور های زیادی درارتباط با استفاده از بیشینه ولتاژی که دستکش ها می توانند متحمل شوند دخیل هستند نظیر :
توجه و دقت در استفاده از دستکش ها
بازرسی در حین انجام کار و مواظبت در انبارها
بازبینی و تست به طور منظم در آزمایشگاه
کیفیت و قطر لاستیک
طرح دستکش ها
همچنین فاکتورهای نظیر طول عمر، شکل استفاده یا شرایط پیرامون دارد.
این دستکش های عایق برق برای مراقبت از نیروهای کار در برابر حوادث استفاده می شوند و هرگونه خطا در نحوه استفاده می تواند منجر به آسیب های جدی شود پس می توان نتیجه گرفت که نیاز است یک فاکتور لازم و ایمن باید بین ماکزیمم ولتاژی که شرکت ها برای استفاده مجاز هستند و ولتاژی که برای آن تست شده اند، در نظر گرفته شود.

 

استانداردهای EN60903 و IEC903 در دستکش های عایق برق برای کاربر ها در نظر گرفته شده است.
• دستکش عایق برق کلاس 00
در توضیح این کلاس از دستکش ها باید متذکر شد که جریان الکتریسته 0 تا 2500 ولت از این محصول عبور نمی کند به همین دلیل این کلاس به عنوان ضعیف ترین کلاس محسوب می شوند.
در این نوع کلاس Max Working Voltage (حداکثر ولتاژ کاری) 500 ولت است و Proof Test Voltage (ولتاژ تست شده قطعی ) بیشترین مقاومت الکتریکی را دارد.
هر زمان که افراد به دستکش های عایق برق 220 ولتی احتیاج پیدا کردند در واقع پیشنهاد ما دستکش عایق برق کلاس 00 است در این زمینه باید ذکر کرد که بهتر است افراد حداکثر ولتاژ را مد نظر قرار دهند.
• دستکش ضد برق کلاس 0
این دستکش های عایق برق در دومین کلاس ره بندی قرار می گیرند و به نحوی جز دستکش های ضعیف هستند و از بابت عایق بودن در مقابل جریان الکتریکی ؛ تا ولتاژ 5000 ولت عایق می باشد.فاکتور Max Working Voltage 1000 ولت و Proof Test Voltage 5000 ولت تعیین شده اما بهتر است کاربران برای کار با برق فشار ضعیف هم از دستکش های کلاس 0 استفاده کنند زیرا هم اختلاف قیمت کمی دارند هم ایمن تر هستند.
• دستکش ضد برق کلاس 1
در کلاس بندی دستکش های عایق برق این رده به عنوان اولین کلاس فشار قوی عنوان می شود و تا 10000 ولت عایق جریان الکتریسیته می باشد. فاکتور Max Working Voltage در این مورد به مقدار 7500 ولت و Proof Test Voltage به میزان 10 هزار ولت می باشند.
• دستکش ضد برق کلاس 2
این کلاس از دستکش ها به عنوان دستکش های فشار قوی در رده بندی عنوان می شوند و تا 20000 ولت عایق جریان الکتریسیته هستند. به طورکلی در افرادیکه تقاضای دستکش عایق برق را دارند این مورد محبوب ترین کلاس می باشد که البته لازم به ذکر است که معمولا پستهای برق 20 کیلوولت هستند.
در مورد فاکتور های مورد بررسی و قابل اهمیت در این کلاس باید گفت Max Working Voltage و Proof Test Voltage به ترتیب 17000 ولت و 20000 ولت تعیین شده اند.
در ادامه بهتر است گفته شود که در این رده دستکش ها مقاومتی در برابر برش ندارن و باید حتما این موضوع را در نظر بگیرند.
• دستکش ضد برق کلاس 3
این محصول نیز جز کلاس فشار قوی عنوان شده است. Max Working Voltage دراین کلاس 26500 ولت و Proof Test Voltage میزان 30000 ولت تعیین شده است. در این دستکش هم نداشتن مقاومت در برابر برش یکی از معایب مهم محسوب می شود که بهتر از برای پوشاندن این عیب از دستکش های چرمی برای روی این دستکش ها استفاده کرد.
• دستکش ضد برق کلاس 4
دستکش های کلاس 4 تحت عنوان قوی ترین کلاس در کلاس بندی دستگش های عایق برق معرفی شدند دو فاکتور اصلی به ترتیب 36000 و 40000 ولت تعیین شدند.

لباسکار و تجهیزات پرسنل برق

لباسکار و تجهیزات پرسنل برق

خصوصیات لباسکار ایده آل برای صنعت برق و پرسنل برقکاری این است که علاوه بر مقاومت بالا در مقابل مواد و اشیا,قابل شستشو باشد و ظاهر مناسبی داشته باشد و با توجه به اینکه برقکار هستند استفاده از تجهیزات هم الزامی است.

ویژگی های لباس کار برقکاری:

1.باید مناسب با شرایط آب و هوایی استان باشد

2.دارای جیب هایی با سایز کوچک باشد

3. دارای دکمه یا کش در مچ و آستین باشد

4. از پارچه ضخیم و سبک و نخی استفاده شود.

5. مناسب سایز و اندام باشد.

6. از دکمه و زیپ فلزی استفاده نشود بلکه از جنس استخوانی یا چسبی استفاده شود.

7.بر روی لباسکار شبرنگ داشته باشد.

دلیل استفاده از لباس کار نخی برقکارها این است که در زمان ایجاد قوس الکتریسیته میزان سوختگی الیاف طبیعی نسبت به مصنوعی یا مخلوط هر دو انها خیلی کمتر است و در هنگام سوختگی به بدن برقکار نمی چسبد و باعث جلوگیری از آسیب می شود.

لباس برقکاری در انواع دو تیکه,یکسره و در رنگ های متفاوت تولید میشود.

جنس الیاف استفاده شده در آن از کتان یا پنبه بهتر است باشد. البته به دلیل ظرافت پنبه و عدم پرز دار شدن، لباس های کتان را با عملیات مرسریزه شدن تبدیل به لباس کتان مناسبی برای برقکاران آماده و تولید میکنند.
این عمل باعث میشود پرزهای ریز نخ ها از بین برود و پارچه
ءلباس سطحی صیقلی پیدا کند، و از اصطکاک به هم باعث بوجود آمدن الکتریسیته ساکن نشود.

و یکی از آپشن های استفاده از کتان 100% طبیعی خاصیت ضد حریق بودن آن است.

و دلیل استفاده از رنگ زرد و نارنجی در لباسکار,قابلیت دید مناسب است.

لباسکار حرفه ای برقکاری شامل پوشش مناسب برای دست ها کفش ها پاها کلاه و بدنه اصلی خود لباس می باشد.

نکته حائز اهمیت در صنعت برقکاری استفاده از لوازم ایمنی محافظ در برابر برق است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کفش کار عایق برق با پنجه کامپوزیت

2. کلاه ایمنی مناسب صنعت برق

3. دستکش کار ضد برق

4. کمربند ایمنی

5. رکاب

6.ساک ابزار

کفش ایمنی دارای ویژگی های زیر می باشد:

1. نوک کفش از جنس پلاستیک فشرده(کامپوزیت)میباشد.

2. زیره کفش از جنس عایق برق و دارای عاج باشد.

3. رویه آن چرم باشد.

4.در هیچ جای کفش از فلز استفاده نشده باشد مخصوصا جای بند کفش.

کلاه ایمنی:

1. نوار عرقگیرپیشانی

2. نقاب محافظ صورت در برابر الکتریسیته

3. نوار ضربه گیر

4ریگلاژ تنظیم کلاه برای سر

5. چانه بند که در هنگام کار کلاه روی سر بایستد.

از ویژگی های دستکش هم باید موارد زیر را دارا باشد:

عایق برق,چرمی,ضد برش,ساق بلند و ساق کوتاه

جنس دستکش های ایمنی از موادی چون پلیمری,پلاستیکی,کتان و چرم هستند و از نظر اندازه به 3 نوع روی مچ دست,روی ساعد و تا روی ارنج می باشد.

خصوصیات کفش ایمنی در کار

خصوصیات کفش ایمنی در کار

از مهمترین تجهیزات حفاظت فردی که در هنگام کار باید بسیار به آن توجه شود کفش ایمنی مناسب و یا کفش کار است.
همانطور که در علم پزشکی به آن اشاره شده پا قلب دوم انسان است و در سلامتی انسان بسیار تاثیر دارد، پس بسیار باید مراقب سلامتی پا باشیم.
کفشی که به پا داریم اگر مناسب نباشد ممکن است آسیبهای بسیار جدی به ستون فقرات برساند و یا برای سلامتی چشم و سر انسان مضر باشد، به همین دلیل باید در انتخاب کفش ایمنی نهایت دقت به عمل آید.

کفش ایمنی مناسب باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟
زیره نرم و راحت و مناسب، رویه چرمی با کیفیت، نوع دوخت ونخ آن، ساق مناسب کفش و مهمترین ویژگی پنجه فولادی آن و در نهایت زیبایی کفش کار است.

به دلیل فعالیت روزانه زیاد نیروهای کار باید کفشی با لژ مناسب و در حد امکان زیره طبی بپوشند تا از خستگی آنها جلوگیری شود. زیره کفش علاوه بر راحتی باید نسبت به شغلی که در آن مشغول هستید انتخاب شود، در بعضی صنایع که با روغن و مواد لغزنده سرو کار دارند باید از کفشهایی با زیره ضد لغزندگی استفاده شود، زیره کفشها دارای تنوع بسیاری است که میتوان به بعضی از انواع آن مانند ضد حریق بودن و ضد لغزندگی و ضد برش و...اشاره نمود.
جنس رویه این کفشها باید از چرم طبیعی با کیفیت باشد تا مقاومت بالایی در حفاظت از پا داشته باشد، و همچنین بخاطر خاصیت تنفس پذیری چرم مانع از بوی نامطبوع پا میشود، همچنین دوخت این کفشها باید با نخ های ابریشمی و به صورت دوخت صنعتی انجام شود تا مقاومت بالایی داشته باشد.
یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنند ساق کفشهای ایمنی است، که البته در صنایع مختلف متفاوت است. در بعضی از صنایع باید ساق کفش ایمنی بلند باشد تا از مچ پا در مقابل پیچ خوردگی و ضربه و سرما و... به خوبی محافظت کند.
و بالاخره مهمترین نکته ای که باید خیلی دقت شود پنجه فولادی کفش است که معمولا از زیر لایه چرمی داخل کفش بکار میرود و انگشتان و پنجه پا را در برابر ضربات و حوادث محافظت میکند. جنس این پنجه باید از فولاد آب دیده باشد تا مقاومت بالایی در برابر سقوط اشیاء سنگین و ضربه داشته باشد.
در نهایت برای اینکه نیروی کار روحیه و اعتماد به نفس مناسب برای کار داشته باشد برای کفشی که میپوشند باید نکاتی مانند ظرافت و زیبایی نیز در نظر بگیرند.

{{text}}